Mogłoby się wydawać, że samodzielne wykonanie strony internetowej to sposób na zaoszczędzenie sporej ilości gotówki. Nie zawsze tak jest! Jeśli nie posiadamy dostatecznych kompetencji to lepiej nie ryzykować. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że witryna nie będzie spełniać aktualnych standardów, a jej funkcjonalność będzie pozostawiać wiele do życzenia. Znacznie rozsądniej jest zainwestować gotówkę w profesjonalną stronę www, która będzie jednocześnie wizytówką naszej marki. Wbrew pozorom nie musi ona kosztować majątku. Poniżej umieszczono kilka praktycznych wskazówek.
Wybór fachowca
Nie można jednoznacznie powiedzieć, ile kosztuje zrobienie strony internetowej. Niemal każdy usługodawca posiada zupełnie inne stawki. Wszystko zależy od tego, czy skorzystamy z usług freelancera, czy agencji. Oba rozwiązania posiadają zarówno zalety, jaki wady. Ostateczna decyzja to kwestia bardzo indywidualna, a więc wymaga ona przemyślenia. Jeśli posiadamy bardzo niski budżet, to taniej będzie znaleźć osobę prywatną, która świadczy tego rodzaju usługi. Warto podkreślić, że nie jest to równoznaczne z pracą „na czarno”. Usługa wymaga m.in. odprowadzenia podatków. Ponadto zwykle opiera się ona na umowie o dzieło. Nie należy decydować się na współpracę bez podpisywania umowy.
Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że nigdy nie mamy pewności, czy druga strona jest w pełni uczciwa. Wyższy poziom bezpieczeństwa zyskujemy podczas korzystania z usług wyspecjalizowanej agencji. Ponadto nie musimy zastanawiać się, czy standard świadczonych usług będzie satysfakcjonujący. Łatwiej zweryfikować takich specjalistów – na forach internetowych, czy też w mediach społecznościowych znajdziemy niejedną opinię, która ułatwi nam podjęcie ostatecznej decyzji.
Określenie potrzeb oraz wymagań
Niemal każda strona internetowa jest inna. Wiadomym jest, że jeśli zależy nam na wydajnej oraz funkcjonalnej witrynie, to koszt jej wykonania będzie wyższy. Najmniej zapłacimy za prostą, a jednocześnie minimalistyczną stronę. Jest to najlepsze rozwiązanie dla tych, którzy potrzebują witryny tylko do celów informacyjnych. Wraz z biegiem czasu może ona zostać rozbudowana. Nie trzeba więc obawiać się, że jest to opcja „na stałe”. Oczywiście im wyższa funkcjonalność serwisu, tym trudniej jest go wykonać.
Większy nakład pracy generuje wyższe koszty. Pierwszym krokiem jest więc określenie rzeczywistych potrzeb oraz wymagań. Jeśli mamy z tym problem, to dobrze poprosić o doradztwo doświadczonego fachowca. Z pewnością dzięki niemu podjęcie ostatecznej decyzji stanie się łatwiejsze. Ekspert doskonale wie, jakie pytania zadać właścicielowi strony. Jest to prawdziwym wybawieniem dla tych, którzy z branżą informatyczną nie mają nic wspólnego.
Szablon strony
To, jak prezentuje się strona internetowa ma bezpośredni wpływ na odczucia odwiedzających ją osób. Warto jest zadbać nawet o najmniejsze detale. Przed wykonaniem witryny należy podjąć decyzję, czy lepiej sprawdzi się gotowy szablon, czy powinien on zostać wykonany od zera. Nie trzeba tłumaczyć, że gotowe szablony są o wiele tańsze. Warto wiedzieć, że można przystosować je do osobistych upodobań. Najbardziej wymagające osoby powinny jednak postawić na stronę zaprojektowaną od zera. Będzie ona w stu procentach zgodna z własną wizją, co stanowi sporą zaletę. Za jej wykonanie należy jednak zapłacić więcej. Ponadto etap projektowania zwykle trwa dłużej. Nie zawsze jest to dobre rozwiązanie, szczególnie jeśli czas ma duże znaczenie.
Optymalizacja witryny
Podczas projektowania strony www warto jest pamiętać o jej optymalizacji. Zdecydowana większość fachowców uważa to za standard, a więc nie trzeba obawiać się dodatkowych kosztów. Witryna musi być przystosowana do potrzeb wyszukiwarki internetowej. Wszystko po to, aby jej pozycja w wynikach wyszukiwania znajdowała się na satysfakcjonującym poziomie. Przekłada się to na wyższą liczbę wejść. Każda osoba, która odwiedzi naszą stronę to potencjalny klient, który może zdecydować się na skorzystanie z naszej oferty.