Zapotrzebowanie kaloryczne – jak wyliczyć?

0
32
zdrowe pudełka

Zapotrzebowanie kaloryczne, inaczej BMR to wiedza niezbędna, zwłaszcza dla osób, które chcą przestać się przejadać, a jeszcze ważniejsza dla tych, którzy chcą schudnąć. Aby dobrze wyliczyć swoje dzienne zapotrzebowania, musimy uwzględnić wiele istotnych czynników, jak wiek, wzrost, masa ciała, a ponadto płeć i rodzaj aktywności fizycznej.

Obliczanie BMR – jak to zrobić?

Sposobów na wyliczenie tego czynnika jest wiele. Warto znać chociażby te najpopularniejsze. Pierwsza z nich to metoda obliczania podstawowego zapotrzebowania kalorycznego Harrisa-Benedicta. Jest to najpopularniejsza metoda, do której potrzebujemy jedynie trzech wartości – masy ciała, wzrostu oraz wieku. Wzór ten wynaleziono w USA w  1918 roku.

Kolejną metodą jest sposób Mifflin-St Jeor. Jest to metoda dużo bardziej dostosowana do człowieka żyjącego współcześnie. Opracowano ją w 2005 roku. Zaakceptowały ją Amerykańskie Stowarzyszenia Dietetyczne. Ponadto ten sposób obliczania BMR również bierze pod uwagę tylko trzy współczynniki – masę ciała, wiek i wzrost.

Ostatni ze sposobów nazywany jest metodą Katch-McArdle. Jest dużo dokładniejsza niż dwie pozostałe, jednak, aby móc obliczyć swoje zapotrzebowanie, trzeba znać swoją masę mięśniową. W tym przypadku wzór wygląda tak samo u kobiet, jak i u mężczyzn.

Co wpływa na naszą przemianę materii?

ćwiczące kobiety

Przemiana materii u każdej osoby wygląda znacznie inaczej, gdyż wpływ ma na to wiele czynników. Pierwszym, głównym z nich jest genetyka. Jedni mogą zjadać duże porcje i nie tyją, gdyż posiadają szybką przemianę materii. U innych zaś ta przemiana postępuje znacznie wolniej, co sprawia, że nawet jedząc mało, można przytyć. Kolejna róż nica wynika z płci. Panowie posiadają więcej masy mięśniowej i mniej tłuszczu, panie odwrotnie. Z tego wynika, że przemiana materii u mężczyzn jest szybsza. Podobnie sprawa ma się z wiekiem – im starsi jesteśmy, tym szybciej odłoży nam się tłuszczyk tu i ówdzie. Po ukończeniu 20. roku życia nasz metabolizm zwalnia aż o 2% w każdej dekadzie. Na przemianę materii wpływ mają również dieta, hormony oraz aktywność fizyczna. Produkowana przez tarczycę tyroksyna odpowiada za przyspieszenie metabolizmu, podobnie uprawianie sportu.

Czy wskaźnik BMR jest wiarygodny?

Jeśli chodzi o wskazanie minimalnego zapotrzebowania kalorycznego wystarczy obliczyć wskaźnik BMR. Jego wyliczenie poda nam zapotrzebowanie, którego wymaga nasz organizm do podstawowych czynności życiowych. Warto jednak pamiętać, że podczas obliczania BMR nie bierze się pod uwagę naszej aktywności fizycznej, która sprawia, że nasze zapotrzebowanie kaloryczne automatycznie się zwiększa.

Zapotrzebowanie kaloryczne możemy wyliczyć sami bądź udając się do dietetyka. Ponadto zapotrzebowanie zostanie nam wyliczone, kiedy zamówimy dla siebie catering dietetyczny. Jest to doskonała opcja dla osób, które są zabiegane i ciągle pracują, ale także dla tych, którzy sami nie potrafią trzymać się ścisłej diety. Dieta pudełkowa do domu Warszawa to rewelacyjne rozwiązanie dla każdego, gdyż obecnie wszystkich na nią stać.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułIle zarabia operator cnc

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here